Aktivnost

 

Reportaže

Knjige

Ha, vrtnarim

Male recepture za velike mojstre

Nasveti vse sorte

Žur

von solata

Okrepi telo, duha in svoj imunski sistem. Sploh ni nujno, da je solata vedno zelena...

Recept

Voda je cool

 

voda je dobra !
 

Eden glavnih sestavnih delov našega telesa je voda. Spomni se, kakšna postane voda v vazi z rožami, če je mama nekaj dni ne zamenja ali dotoči! Zato jo obnavljaj tudi ti, neprestano in čim več! Gre namreč za najlepšo rožo – tebe in nikar ne oveni…ker sestavlja v telesu 2/3 naše telesne teže, je pomembna pri kemijskih reakcijah, ki vplivajo na celotno - pravilno delovanje telesa, se pravi tebe, ker brez vode ni krvi, ki bo poganjala hranilne snovi po tebi naokoli…

 

Vodo izgubljaš podnevi in ponoči, neprestano, tudi, če se ne zavedaš.

 

Odplakne strupene snovi znotraj tvojega telesa: odpadke naplavi v urin, ki je v večini sestavljen iz vode
Voda iz tebe izhlapeva tudi z dihanjem.
Če telo spraviš v gibanje, pospešeno izgubljaš vodo skozi usta in kožo.
Znojiš se neprestano, nezanemarljivo tudi ponoči, zato si zjutraj žejen.
Ob povišanju zunanje temperature, seveda izgubiš temu primerno več vode.
Vodo nujno potrebuješ za prebavljanje hrane, čeprav nekaj tekočine dobiš tudi od tam.

 

Na dan spij vsaj 2 litra vode in izogibaj se pijačam z mehurčki.

 

Vodaholik!

 

»Nisem žejen« je vsakodnevna fraza, ki bi jo lahko posneli in predvajali mami vsake pol ure.. Se motim? Ali veste, da otroci in mladostniki sodite v rizično skupino potencialnih dehidrirancev? No, to vam verjetno ne pomeni veliko. Vendar pa pomislite na zbranost pri pouku, koncentracijo pri pisanju testov, lažje noge pri športu in opazno manjšo utrujenost pri vsem naštetem in še čem, česar posledice so ti znane: dobre ocene, zadovoljni učitelji, da o starših ne govorimo, zmaga na tekmi, odličen čas na treningu in še bi lahko naštevali! Ha?

Otroci do 4. leta potrebujete 95 ml tekočine/ kg, otroci do 15. leta pa 40 ml / kg telesne teže dnevno.

Voda je nepogrešljiva pri nujnih življenjskih procesih:
 

 

Ali se me loteva dehidracija?
  • Žejen sem!
  • Moj urin je temno obarvan in vonj je zelo neprijeten!
  • Boli me glava in to ni zaradi prehlada!
  • Postajam razdražljiv in neznosen!
  • Utrujen sem, da ne morem živet!
  • Oh sem zmeden, moja koncentracija je na psu!
     
  •  

     

Znojenje je udobno


  • gibanje povečuje telesno toploto, kar pri normalni stopnji hidracije (zadostne količine vode v telesu) privede do znojenja in to pomeni uravnavanje telesne temperature. Če s premalo zaužite tekočine telesu preprečimo znojenje, se bo telo pregrelo (kot, da motor teče na suho).
  • v poletnem času moramo tekočino nadoknaditi čim prej, oz vzdrževati količino v telesu
  • premalo tekočine v telesu pri visokih temperaturah lahko povzroči vročinski stres
  • najpreprostejši način za ugotavljanje zadostne količine vode v telesu je barva urina: bolj temen je, bolj nam manjka tekočina; Če je tvoj urin zelo temen, moraš nemudoma spiti vsaj pol litra vode.
  • preveri: če si npr. med igro s prijatelji čez dan izgubil 1 kg svoje telesne teže, moraš spiti 1,5 litra tekočine (pol litra več, saj ti nekaj tekočine steče skozi in jo polulaš)

 

 

 

  • po aktivnosti je nujno potrebno ugotoviti počutje: če te boli glava, si pretirano utrujen, moraš nujno piti tekočino, dokler se ne počutiš bolje
  • žeja je slab kazalec hidracije v telesu, saj, ko postaneš žejen, je načeloma že prepozno, seveda pa moraš takoj piti; predvsem manjši otroci žeje običajno ne čutijo, zato jim tekočino ponudimo ali vsilimo
  • na dan pojačane aktivnosti ob visokih dnevnih temperaturah se priporoča pitje med 3 in 5 litrov tekočine
  • pravo količino tekočine za tvoje telo določi s spremljanjem barve urina
  • izogibaj se pijačam z mehurčki, ker zavajajo in slabo vplivajo na želodec
  • pazi se vsebnosti sladkorja brezalkoholnih pijač, ki ti prinašajo odvečne kalorije, če ti paše sadni sok, ga razredči z vodo; poskusi popiti čim več vode, kadar se le spomniš
  • pravi čaj, kava in energijske pijače vsebujejo kofein, ki telesu jemlje vodo in pospešuje dehidracijo
  • športni napitki telesu prinašajo energijo in elektrolite, kot so natrij in kalij, ki si jih zgubil med znojenjem

Daj telesu dovolj vode

    • nikar ne čakaj, da postaneš žejen
    • količino zaužite tekočine pomnoži z 2
    • pijačo imej vedno pri roki (in ustih)
    • ob ojačani telesni aktivnosti (kar je v teh dneh že intenzivnejši sprehod), pij še precej več
    • večkrat na dan pa privošči še obrazu in vratnemu delu (če tuša nimaš pri roki) pljusk vode
    • izogibaj se pitju pijač, ki povzročajo dehidracijo (kava, pijače na bazi alkohola, presladke pijače...)
    • jej hrano, ki telesu vrača vodo (in se spomni, kako žejen si po pizzi ali kaki obilni sladici!!)
     

 

 

Pitje premalo vode ali prevelika izguba telesne tekočine hitro pokaže znake:

  • gibamo se počasneje
  • ne zdržimo dovolj; med aktivnostjo potrebujemo počitek
  • imamo počasnejše reakcije - reflekse
  • nismo dovolj skoncentrirani
  • smo zlovoljni in / ali zaspani
  • boli nas glava